Onze Cirkant medewerkers zijn het vanuit hun job reeds gewoon om wendbaar en oplossingsgericht aan de slag te gaan. Iedere dag biedt nieuwe uitdagingen, zowel op
vlak van onze bewoners als in het contact met onze collega’s.
Daarom vinden we het als organisatie heel erg belangrijk dat we onze medewerkers hierin kunnen ondersteunen zodat elke uitdaging boeiend kan blijven en terug perspectief geeft op nieuwe kansen! Dit doen we o.a. door vorming aan onze medewerkers aan te bieden.
LEREN VAN ELKAAR
We hebben heel wat kennis in huis en gemotiveerde collega’s vinden het vaak fijn om hun kennis en ervaring over te dragen aan hun collega’s die hiermee op hun beurt aan de slag kunnen.
We bieden dus intern al heel wat vormingen aan zoals: SMOG, EHBO, brandpreventie, omgaan met moeilijk gedrag van cliënten, vorming over slikken, correct tillen en hanteren, ergonomie, preventie van burn-out …
Nieuwe medewerkers krijgen een starterspakket aangeboden: onze dompeldagen! Dit zijn twee volle dagen verplichte vorming waarbij we medewerkers onderdompelen in de werking van onze voorziening, waarbij er kennis en praktijkervaringen gedeeld worden, kortom: zodat iedere medewerker weet wat we binnen Cirkant belangrijk vinden en hoe we met onze bewoners wensen om te gaan. De Cirkantcultuur wordt dus ook via vorming aan elkaar doorgegeven!
… OF VAN ANDEREN
Medewerkers krijgen ook de kans om heel wat externe vorming te volgen buitenshuis. Of het gebeurt regelmatig dat we een externe lesgever inschakelen om een studiedag in Cirkant te komen geven. Om een voorbeeld te geven: binnenkort staat er een vorming “massagetechnieken” op de planning waar medewerkers massagetechnieken zullen aangeleerd krijgen om de bewoners te verwennen.
BOEIENDE THEMA’S
Op vandaag is er een gigantisch aanbod aan externe vorming binnen onze sector, waar we maar al te graag aan deelnemen. Medewerkers worden elke dag gestimuleerd om vorming te volgen. Ze kunnen ook zelf altijd aangeven welke vorming ze wensen te volgen. Iedere vormingsvraag die gesteld wordt, nemen we ter harte en wordt bekeken.
Thema’s die populair zijn binnen onze organisatie zijn bijvoorbeeld omgaan met autisme, palliatief werken, verpleegkundige vormingen zoals bijvoorbeeld diabetes en wondzorg. Maar ook het volgen van een leiderschapscursus of goed werken binnen een team zijn thema’s waar onze medewerkers interesse in hebben.
We hebben ook heel wat medewerkers die zich in verschillende externe werkgroepen engageren en zo de nieuwe info uit het werkveld uit eerste hand te horen krijgen. Dit wordt dan in de vorm van een overdracht toegelicht aan onze medewerkers.
STEL JE VRAAG
We hebben de afgelopen jaren heel wat stappen ondernomen om medewerkers meer vorming te laten volgen. Zo vereenvoudigden we onze procedures, brengen we medewerkers via meerdere kanalen op de hoogte en bevragen we elk jaar via een enquête de vormingswensen van alle medewerkers: welke vorming vonden ze in het verleden interessant en willen ze graag dieper op ingaan en welke vorming wensen ze in de toekomst nog te volgen?
We zochten naar manieren waarop medewerkers hun vormingsvragen laagdrempelig konden stellen en we ondervinden dat iedereen ondertussen de weg gevonden heeft om hun vormingswensen te stellen. Daar zijn we heel blij om en blijven we aanmoedigen!
HET BELANG VAN VORMING
Als organisatie betekent investeren in vorming ook financieel investeren. Het vormingsbudget dat werd beschikbaar gesteld is in de afgelopen jaren verdriedubbeld! Dit vormingsbudget wordt telkens vlotjes besteed! We willen hier blijvend op inzetten in de toekomst.
Ook vanuit de overheid wordt de druk op het aanbieden van vorming opgevoerd. Zo heeft iedere medewerker (naargelang hun werkbreuk) recht op vijf dagen vorming per jaar en is de overheid op zoek naar manieren om vorming efficiënt te registreren.
Vanuit Cirkant willen we vooral dat medewerkers zich bekwaam voelen en ze het gevoel geven dat ze ruimte krijgen om nog te groeien en die kansen krijgen om ook persoonlijk vlak meer inzicht te krijgen in hoe ze functioneren. Want een tevreden medewerker betekent een blije bewoner en dat is tenslotte waar alle vorming uiteindelijk om draait: dat bewoners zich hier goed mogen voelen!