In 1993 was de K.U. Leuven de eerste instelling in België die over internet beschikte. In 30 jaar tijd is de evolutie dan ook enorm. Op vandaag is iedereen op elk moment in verbinding. Men kan zich het leven niet meer voorstellen zonder smartphone, zonder apps en zonder Google.
Ook de cliënten en deelnemers van OC Cirkant komen vaker in aanraking met digitalisering. Er werden ook al heel wat tools en apps ontwikkeld met het oog op mensen met een beperking. Hoog tijd om met OC Cirkant een versnelling hoger te schakelen en actief op zoek te gaan naar kwalitatieve, digitale toepassingen die ook de bewoners en deelnemers ten goede komen.
Waar komt de nood vandaag om een projectteam digitalisering op te richten?
Veel jongere bewoners hebben al wat digitale bagage van thuis of van school meegekregen. We merken dan ook dat de interesse voor digitale mogelijkheden op vandaag veel groter is dan pakweg 5 jaar geleden. En daar spelen wij uiteraard graag op in.
Daarnaast heeft de coronaperiode ervoor gezorgd dat de (digitale) connectie met het thuisfront nog belangrijker is geworden.
De ontwikkelingen op digitaal vlak zijn ondertussen ook al enorm geëvolueerd en ontwikkelaars zien ook dat mensen met een beperking bepaalde noden hebben waar bij standaard tools niet altijd aan werd gedacht. Ze erkennen die noden en werken vaker alternatieven uit die een passend antwoord bieden.
Hoe gaan jullie met zoiets dan aan de slag?
De kern van het project blijft steeds de cliënten. Zij moeten erbij gebaat zijn, zij moeten er meerwaarde uit halen. In eerste instantie zijn we gestart met te kijken wat er allemaal op de markt te vinden is. En we kunnen
je zeggen: het aanbod is enorm. Het is dan ook geen makkelijke oefening en een oefening die eigenlijk ook nooit echt eindigt. Er komen steeds weer nieuwigheden op de markt.
Hoe maken jullie dan de keuze?
Dankzij de diversiteit in ons projectteam, kunnen we heel goed inschatten welke toepassingen voor welke bewoners een meerwaarde kunnen bieden.
Daarnaast spelen zaken zoals kostprijs, toegankelijkheid voor de bewoners en dergelijke zaken een rol in de keuzes die we maken. We gaan ook op bezoek bij andere voorzieningen om te kijken hoe zij bepaalde tools gebruiken, wat de voor- en nadelen zijn en waar we op moeten letten bij aankoop.
En eens je die zaken hebt gekocht? Wat dan?
Jani & Gaëtan hebben een opleiding mediacoach gevolgd bij Mediawijs. Doorheen het jaar kregen zij op die manier een beter zicht op wat op de markt te vinden was, maar kregen ze ook de kans om een digitaal project uit te werken.
In het kader daarvan gaan we aan de slag met een ‘digitaal atelier’. Bewoners waarvoor sommige tools een leuke of boeiende beleving zijn, zetten we samen om die tools te gaan uittesten.
Dit zit nu nog in een testfase. Vanaf september maakt dit echter deel uit van het standaard dagbestedingsprogramma. Tweewekelijks wordt er een atelier voorzien, waarbij het de bedoeling is dat nu ook begeleiders aansluiten. Op die manieren leren begeleiders de toepassingen ook kennen, en kunnen ze er, samen met de bewoner, in de leefgroep ook mee aan de slag.
En in de toekomst?
Er zijn nog heel veel zaken die we willen gaan ontdekken en uitproberen. Digitale toepassingen zijn immers niet enkel voor dagbesteding een leuke extraatje. Daarnaast moeten we werk maken van digitaal beleid, want, zoals bij alle nieuwe zaken, schuilen ook hier uitdagingen waarover we moeten nadenken en beleid voeren.
Kortom, je hoort nog van ons 😉.
Zelf een interessante app, toepassing of tool gezien of gebruikt, die ook voor (sommige) van de bewoners van Cirkant boeiend kan zijn? Laat het ons zeker weten!