Het eerste trimester van het nieuwe jaar is, in Cirkant, traditioneel het moment van reflectie op het voorbije jaar. De cijfers rond cliënten, kosten, opbrengsten en medewerkers rollen binnen en geven ons een statistisch beeld van hoe we er voor staan en waar we op moeten letten in het jaar dat komt.
Iedereen content
De tevredenheidsmeting van 2021 heeft ons geleerd dat 94% van de Cirkant-medewerkers een score tussen de 7 en 10 op 10 geven voor algemene tevredenheid op het werk. Maar ook de personeelskerngetallen van 2022 bevestigen dat het fijn werken is bij Cirkant. Het laag percentage (1,43%) medewerkers dat er voor kiest om de voorziening te verlaten en 26,84% van de medewerkers met een anciënniteit van meer dan 20 jaar, wijzen erop dat ons HR-beleid nog steeds snor zit.
Of toch ook wat uitdagingen?
Uiteraard ervaren wij ook de moeilijkheden van huidige tijden. Het effect van de coronapandemie en de krapte op de huidige arbeidsmarkt, hebben ook hun impact op het mentaal welzijn van onze medewerkers niet gemist.
Als organisatie vinden we het van groot belang dat onze personeelsleden met ‘Passie & Goesting’ aan de slag kunnen blijven. Het is immers één van de kernwaardes uit onze nieuwe missie. En medewerkers blijven de belangrijkste grondstof van onze organisatie. Zonder gepassioneerde werknemers kunnen wij die warmte en hartelijkheid die onze voorziening kenmerkt niet bieden.
Daarom luisteren
Net daarom zetten we in op een cultuur van overleg en inspraak en zorgen we voor directe lijnen naar coördinatoren en zelfs directie. Medewerkers weten dat, als ze met iets zitten, ze terecht kunnen bij hun leidinggevenden, maar ook bij de leden van de ondernemingsraad, vertrouwenspersonen, preventieadviseur… Luisteren zou dan ook een cruciaal aspect moeten zijn in elk HR-beleid.
We proberen daar nog verder in te gaan door – in de mate van het mogelijke – het uurrooster af te stemmen op de noden van het personeelslid. Het spreekt voor zich dat alle collega’s hierin gehoord worden, maar er is toch ruimte om je vraag te stellen.
Ook andere verzoeken rond arbeidstijd, interne verschuivingen, vormingen, tijdskrediet worden ter harte genomen. Onze personeelsdienst ondersteunt medewerkers daarbij door de tijd te nemen om de eerder technische, administratieve en praktische zaken uit te leggen, alsook te helpen begrijpen welke gevolgen dergelijke vragen impliceren.
Geen tijd voor burn-out
Ondertussen zetten we ook in op de preventie van burn-out. Elke collega in Cirkant krijgt een vorming rond stress en burn-out. Hoe herken je de signalen? Wat is gezonde stress en wat is overspanning? Hoe kun je het, als organisatie en als individu, trachten te voorkomen? En hoe voed je jouw mentale veerkracht?
Hier op een constructieve en open manier rond stil staan, zorgt ervoor dat mensen zich bewuster zijn van zichzelf en van collega’s. Het zorgt er meteen ook voor dat men weet dat er binnen de organisatie ruimte is om hierover in dialoog te gaan en aan te geven dat het even wat minder goed gaat. Zo creëren we een warm nest waar medewerkers ruimte hebben om zichzelf te zijn.
Fun, leute & humor
Leuke momenten zoals het personeelsfeest, samen deelnemen aan een sportevent, trakteren op een ijsje, het glas heffen op het nieuwe jaar… zorgen voor verbinding. We proberen dat in Cirkant dan ook ter harte te nemen. Ook al is het niet altijd evident. De budgetten voor dergelijke initiatieven zijn hier immers anders dan in privéondernemingen.
Maar een schouderklopje, een compliment of een grapje, die kosten niets en die proberen we toch zo vaak als mogelijk uit te delen. Ons menselijk kapitaal is groot en dat zorgt ervoor dat wij verder samen zorg kunnen kleuren.